Idag ska vi argumentera tillsammans. Ni delar in er i grupper om tre-fyra personer. Alla i gruppen har varsitt papper.
Läs hela instruktionen på sidan 80 i Fixa texten 2. Förkortat så ser uppgiften ut så här:
1. Dela in er i grupper om 3-4 personer och varje person har ett papper och en penna.
2. Kom på en tes/åsikt. Skriv högst upp på pappret.
3. Kom på ett argument till din tes/åsikt. Skriv under din tes/åsikt.
4. Redovisa din tes/åsikt och ditt argument i gruppen.
5. Diskutera i gruppen om era teser/åsikter och era argument. Har ni gjort rätt eller behöver ni hjälpas åt för att rätta till? Hjälps åt att fylla på med två till argument på varje papper.
6. Hjälps åt att komma på ett motargument till varje tes/åsikt.
Blir ni klara så kan ni fortsätta med ert eget arbete.
15/2 onsdag kl 8.15-9.05 och 10.20-11.10:
Först lyssnar jag på den sista gruppens arbete från i måndags.
Ni får tillbaka era läsförståelseprov och vi pratar om dem.
Andra lektionen får ni en debattartikel "Världens åtta rikaste äger lika mycket som fattigaste hälften" från Dagens Nyheter 16/1 2017. Länk finns här: DN-debatt
1. Titta på rubriken, bilden och läs bildtexten.
2. Läs hela texten. Vill du ha texten uppläst så visar jag hur du gör i din Iphone eller på Ipad. Film från Youtube finns här:
3. Översätt ord som är nya och skriv upp dem och träna dem.
4. Läs texten igen.
5. Försök att hitta det typiska (strukturen) för debattartikel. Leta efter rubrik, tes, argument, motargument, slutsats/uppmaning/upprepning och namn.
Vi fortsätter på lektionen i morgon!
16/2 torsdag kl 11.20-12.10:
Jag börjar med att prata om hur viktigt det är att vara noga med alla dina uppgifter i svenska. När du arbetar med text så tänk på lässtrategier vi pratat om, översätt ord och skriv upp dem, träna orden, läs texten igen och gör uppgifterna som hör till.
Fortsätt med debattartikeln du fick igår. Se vad du ska göra genom att titta på instruktionerna under onsdagen.
17/2 fredag kl 10.20-11.10:
Gemensam frukost idag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar