Arbeta klart med övningarna i B-delen i häftet. Du skulle välja 2 övningar att jobba med och sen visa mig.
Eget arbete om du blir klar.
Ta med böckerna Fixa texten till på onsdag!!
1/2 onsdag kl 8.15-9.05 och 10.20-11.10:
Vi ska börja att arbeta med argumenterande texter och det innebär att arbeta med insändare och debattartikel.
Vi kommer att arbeta med följande förmågor och följande centrala innehåll för år 7-9:
Länk till förmågor och centralt innehåll 7-9
Diskutera vad en argumenterande text är och var de finns? Hur känner vi igen dem?
Skriva upp, översätta och prata om de ord vi kommer att använda under arbetets gång:
en genre
en texttyp
ett formellt språk
en insändare
en debatt
en debattartikel
att debattera
en rubrik
en åsikt/en tes
ett argument
ett motargument
en förstärkning
en ingress
en källa
Prata om hur strukturen ser ut för den här genren (rubrik, åsikt/tes, argument, motargument och förstärkning av åsikten/tesen).
Film om argumenterande text:
Titta på modelltext 7A, som jag delar ut under lektionen. Jag läser texten en gång högt och ni läser en gång tyst för er själva.
LÄXA till torsdag 2/2 är orden som finns i blogginlägget idag!
2/2 torsdag kl 11.20-12.10:
Repetera från igår och förhöra orden som var läxa till idag.
Vi läser modelltexten, 7A, som jag delade ut igår. Översätt ord du inte förstår.
Vi tittar på strukturen och försöker att hitta rubrik, tes/åsikt, argument, motargument, förstärkning/slutsats och namn.
3/2 fredag kl 10.20-11.10:
På dagens lektion går vi igenom texten 7A och tittar gemensamt på strukturen (rubrik, tes/åsikt, argument och slutsats).
Därefter tittar vi på grammatiken i texten. Det är presens som gäller för argumenterande texter. Först markerar ni själva alla verb i presens och sedan markerar vi tillsammans alla verb i presens med grön färg. Vi tittar också på bindeorden i texten. Först markerar ni själva alla bindeord och sedan markerar vi tillsammans bindeorden med gult.
Avslutningsvis läser ni sidan 71 i Fixa texten 2.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar