Vi diskuterar novellen i Fixa texten 2 och går igenom uppgifterna.
Vi tittar på en mönstertext "Ett förlorat brev". Vi läser den och pratar om svåra ord. Vi pratar om innehållet och textens olika delar (rubrik, inledning/orientering, händelser, problem, lösning/avslutning).
Vi gör en övning i små grupper.
12/10 onsdag kl 8.15-9.05 och 10.20-11.10:
Första passet arbetar vi med boken Vinterviken och boksamtal utifrån följande frågor:
-Vems kalas går John-John till? Varför går han dit tror du?
-Vad upptäcker John-John på kalaset?
-Hur känner John-John för Elisabeth?
-Varför ska Elisabeths familj sälja huset?
-Hur märker John-John att Sluggo förändrats?
-Vem berättar John-John för om vad han hittat på kalaset? Varför tror du att han berättat för just den personen?
-Hur vet du att John-John bor i Sverige?
-Hur vet du om John-John bor i villa eller i lägenhet?
LÄXA till onsdag 19/10 läs kapitel 24-30.
Vi tittar på ytterligare en mönstertext, "Rödluvan och vargen" och texten får ni av mig i klassrummet. Vi läser texten tillsammans och ni läser texten igen och översätter svåra ord, funderar på om ni känner igen texten från er kultur och till sist försök att hitta de olika delarna (inledning med orientering, händelser, konflikt/problem och avslutning/lösning).
Vi pratar om vad som skiljer narrativa texter från andra texter och vi pratar om vad narrativa texter har gemensamt med andra texttyper. Vi kom fram till att skillnader är fantasi och ej fakta, dialog. Likheter som vi kom fram till är
13/10 torsdag kl 11.20-12.10:
Repetera likheter och skillnader för narrativa texter.
Uppgift: Markera med blyertspenna alla verb i texten "Rödluvan och vargen".
Hur ser verben ut? Vilken plats står de på i meningarna?
Verben i en narrativ text står i preteritum (kan vara presens ibland).
Vi går igenom tillsammans och markerar verben i preteritum.
14/10 fredag kl 10.20-11.10:
Vi repeterar verb i preteritum och markerar i texten "Ett förlorat brev".
Film om preteritum:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar